Що робити новому керівництву Держрибагентства для забезпечення сталого розвитку галузі рибного господарства України (Частина 11 – логістика, торгівля)

Опубліковано at 18.05.2020
2366 0

Що робити новому керівництву Держрибагентства для забезпечення сталого розвитку галузі рибного господарства України (Частина 11- логістика, торгівля)

Новому керівництву Держрибагентства для забезпечення сталого розвитку галузі рибного господарства  України необхідно буде звернути увагу не тільки на вирощування, добування, рибопереробку і якість рибопродукції, ай на логістичну систему,  яка забезпечуватиме безперебійне пересування по Україні рибопродукції з найменшим зниженням її якості.

Добитися цього нелегко тому, що рибопродукція повинна поступати на прилавки магазинів в усі пори року, в повному асортименті, та в різні куточки країни, навіть самих віддалених при максимальну збереженні її якості.

Цю проблему в Україні не може і не буде вирішувати жоден центральний орган виконавчо влади, окрім Держрибагентства. Тому хоче цього Держрибагентство, чи ні – воно буде вимушено зайнятися цією проблемою.

Кінцева якість рибопродукції та логістичне її пересування по крані закладається вже на етапі надання в оренду земель водного фонду, підписання Режимів СТРГ, розподілу квот на вилов риби.

Держрибагентство відповідальне перед державою і народом Украни за забезпечення продовольчої безпеки та незалежності в секторі рибопродукції.

А як Держрибагентство може виконати свою місію не доставивши до кінцевого споживача рибопродукцію?

В України реалізується у мороженому вигляді 85 % всієї риби. Але після дефростації (розморожування) риба втрачає частку поживних речовин завдяки розриву м’яких тканин риби льодом, що утворюється під час заморожування. Сучасні світові тенденції в першу чергу спрямовані на споживання не замороженої, а живої або охолодженої риби в якій корисні речовини повністю зберігаються.

У харчовому кошику населення повинно бути таке співвідношення видів рибопродукції: – живої риби – 15%,  охолодженої – 60 %, консервної з кулінарією – 5 %, а замороженої риби ≤ 20 %!!!

Але як забезпечити обґрунтоване медициною співвідношення і перейти на переважне споживання населенням живої та охолодженої риби, коли:

по-перше не має вітчизняної рибопереробної промисловості, яка б змогла забезпечити стандарти якості і виробництво необхідного асортименту;

– по-друге немає в Україні стільки живої та охолодженої риби (її необхідно мати в кількості 1.000.000 тонн/рік, а зараз маємо лише 40 000 тонн/рік);

– по-третє немає розвинутої інфраструктури, яка б змогла забезпечити зберігання  живої та свіжої риби, придатної до вживання, навіть після декілька днів переміщення  риби від вилову до реалізації.

Створення Управління контролю якості рибопродукції ДАРГ є важливим кроком в організації контролю, але  забезпечити гарантовано якість рибопродукції при пересування риби від водойм до кінцевої її реалізації без структурної перебудови галузі неможливо!!!

На даний час існують тільки дві технології, які дозволяють дотримуватися стандартів якості при пересуванні риби від водойм до кінцевого споживача, зберігаючи усі корисні властивості риби і які не уможливлюють її псування. Це перш за все торгівля живою неушкодженою рибою, а також торгівля свіжою охолодженою рибою, яка знаходиться у «рідкому льоді».    

Для забезпечення необхідної якості рибопродукції у торгівельній мережі України Уряд повинен негайно розпочати структурну перебудову галузі рибного господарства, в якій необхідно передбачити розвиток інфраструктури торгівлі живою рибою та законодавчо оформлене примусове і повсюдне втілення нових технологій торгівлі свіжою рибою у  рідкому льоді.

Жива здорова риба з нормативною вагою, без зовнішніх ушкоджень, з належним товарним видом є ідеальним споживчим товаром.

Свіжа риба є також незамінною харчовою сировиною для подальшої  кулінарної обробки.

Реалізація в Україні тільки живої риби (ідеальної з точки зору якості) не завжди можливо, тому що:

  • по-перше не всі риби можуть переносити тяжкі навантаження зміни водного середовища при вилові, транспортуванні і збереженні;
  • по-друге не на всіх водоймах є відповідна інфраструктура для організації реалізації риби в живому вигляді;
  • по-третє не завжди є можливість і навіть потреба негайної реалізації риби по різних причинах.

Організація торгівлі живою рибою.

Головною метою структурної перебудови галузі рибного господарства України є створення такої єдиної технологічної системи, в якій вирощування, вилов, транспортування, переробка та оптово-роздрібна торгівля рибою та рибопродуктами  працювали б як єдиний механізм по заздалегідь розробленому плану.

 В роботі  цього виробничого ланцюжка повинні приймали участь сотні рибогосподарський підприємств. Такий картель має виконувати важливу функцію постачання у торгівельну мережу України якісної, в повному обсязі і асортименті рибопродукції.

Торгівлю рибопродукцією необхідно організувати навіть у віддалених населених пунктах країни, безперебійно і на протязі всього року.

Асортимент рибопродукції у кожному куточку України повинен передбачати не тільки перелік коштовної і різноманітної рибопродукції, але й перелік дешевої (бюджетної) рибопродукції, яка доступна більшості населення країни переважно у вигляді живої або свіжої риби (у рідкому льоді).

Живорибні бази будуть створювати єдину мережу з переважним розташуванням у містах  по всій України. Відстань віддалених роздрібних торгівельних точок до баз при цьому не повинні перевищувати 50 км.

Живорибні бази можуть бути збудовані на річках, водосховищах, ставах за допомогою технології садкового утримання, а також на базі проточних басейнів  і навіть на сучасних УЗВ (установках замкненого водопостачання).

Будівництво рибних супермаркетів, спеціалізованих рибних магазинів і торгівельних точок для реалізації живої риби повинно стати важливим елементом у ланцюжку нової технології.

В містах де є велика кількість потенційних споживачів рибопродукції, доцільно після відповідних маркетингових досліджень планувати будівництво рибних супермаркетів, магазинів або простих торгівельних рибних точок, спроектованих з урахуванням необхідності зручного приймання і реалізації живої риби.

Торгівля свіжою рибою у рідкому льоді має переваги:

  1. Властивості кращого охолодження виловленої риби.
  2. Можливість збереження товарного виду та біологічних властивостей риби на протязі до 14 днів (за допомогою спеціальних препаратів термін зберігання може бути пролонгований до 20 днів).
  3. Можливість легкого, технологічного транспортування та зберігання рідкого льоду у спеціальних ізотермічних ємкостях.

Оптові рибні бази повинні стати основною технологічною ланкою торгівлі свіжою охолодженою рибою. За технологічною ознакою бази можуть бути як чисто для торгівлі свіжою охолодженою рибою у рідкому льоді, так і по змішаній технології, маючи ознаки також і живорибної бази.

Риба свіжа охолоджена у рідкому льоді, яка розкладена в поліетиленову тару, на якій є всі необхідні маркування, ветеринарне свідоцтво та інші дозвільні документи є товаром вищої споживчої якості.

Такий товар є також і високотехнологічним с точки зору зручності продажу як у супермаркетах і рибних магазинах, так і в будь якій торгівельній точці, яка немає необхідного торгівельного обладнання. При цьому для торгівлі необхідно мати лише дозволи на торгівлю, відповідні документи на рибу та ваги.

Оптово-роздрібна торгівля замороженою рибою в Україні в останні роки набула більш менш упорядкованого характеру завдяки будівництву нових логістичних центрів, закупівлею продовольчими магазинами необхідного холодильного обладнання (камери, шафи, прилавки,…) на фоні стрімкого нарощування обсягів імпортованої рибопродукції (450 тис. тонн/рік), яка надходить до нас виключно у замороженому вигляді (t -25°С).

Нове керівництво Держрибагентства повинно:

  • Створити спеціальну Робочу групу щодо сприяння розвитку логистично інфраструктури перевезення, зберігання і реалізації рибопродукції.
  • Впорядкувати оптово-роздрібну торгівлю продуктами рибопереробки.
  • Сприяти торгівлі замороженими рибопродуктами, торгівлі живою рибою, торгівлі свіжою рибою у рідкому льоді.
  • Сприяти будівництву необхідних технологічних елементів торгівельної інфраструктури (рибоприймальних пунктів на водоймах, переоснащення суден рибопромислового флоту під технології збереження риби у рідкому льоді, сучасних живорибних баз на установках замкненого водопостачання, оптових спеціалізованих рибних баз під технологію торгівлі свіжою рибою, рибних супермаркетів, спеціалізованих рибних магазинів і торгових точок по всій території України в тому числі для торгівлі рибною кулінарії, рибних фаст-фудів).
  • Сприяти проведенню системного ветеринарного та оперативного контролю якості на всіх без виключення ділянках технологічного ланцюжка (від вилову до кінцевого споживача).

Дивись статті:

Проект організації торгівлі рибопродуктами в Україні

http://fishindustry.com.ua/proekt-organizaci%d1%97-torgivli-riboproduktami-v-ukra%d1%97ni/

Технология сохранения рыбы при помощи жидкого льда

http://fishindustry.com.ua/texnologiya-soxraneniya-ryby-pri-pomoshhi-zhidkogo-lda/

Сучасні технології охолодження риби

http://fishindustry.com.ua/suchasni-texnologi%d1%97-oxolodzhennya-ribi/

Проект будівництва рибної бази

http://fishindustry.com.ua/proekt-budivnictva-ribno%d1%97-bazi/

 

 

Мегалодон

Ветеран галузі рибного господарства

Схожий пост

«Формування у керівних кадрів органів державної влади України сталого екологічного світогляду, спрямованого на збереження водних біоресурсів»

Створено - 31.12.2019 0
«Формування у керівних кадрів органів державної влади України сталого екологічного світогляду, спрямованого на  збереження водних біоресурсів» Вступ  Водойми України (33837…

Проєкт модернізації галузі рибного господарства України до 2030 р. (ідеологічні засади) (Частина 4)

Створено - 17.10.2023 0
Основним критерієм інвестиційної привабливості підприємств рибного господарства України для нового типу стратегічних інвесторів – є спроможність підприємств галузі отримувати в перспективі значні прибутки…

Проєкт модернізації галузі рибного господарства України до 2030 р. (ідеологічні засади) (Частина 2)

Створено - 17.10.2023 0
Закон України “Про загальнодержавну програму відновлення рибопромислового флоту України”” Обгрунтування необхідності розробки Закону України “Про загальнодержавну програму відновлення рибопромислового флоту України”.…

Що робити новому керівництву Держрибагентства для забезпечення сталого розвитку галузі рибного господарства України (Частина 9 – різноманіття водних біоресурсів)

Створено - 18.05.2020 0
Що робити новому керівництву Держрибагентства для забезпечення сталого розвитку галузі рибного господарства України (Частина 9 – різноманіття водних біоресурсів) Новому…