Огляд світового риболовного флоту (по доповіді ФАО 2020 р.)

Опубліковано at 20.01.2021
2136 0

Огляд світового риболовного флоту (по доповіді ФАО 2020 р.)

Загальна чисельність рибальського флоту в 2018 році оцінювалася в 4,56 млн одиниць, що на 2,8% менше, ніж в 2016 році. У період з 2013 до 2018 року флот Китаю був скорочений майже на 20% – з 1 071 000 до 864 000 судів. Найбільшим залишається флот Азії – 3,1 млн судів, або 68% від загальносвітового числа.

Наведені вище цифри показують, що чисельність флоту Азії за останнє десятиліття знизилася як в абсолютному вираженні, так і відсотках від світового показника. Флот Африки в даний час складає 20% від загальносвітового, а флот Північної і Південної Америки залишається на рівні близько 10%. Флот Європи становить трохи більше 2%, а флот Океанії – менше 1% загальносвітового, проте рибальство залишається для цих регіонів важливим видом діяльності; особливо важлива його роль для рибальських громад, в чиєму володінні і користуванні знаходяться суду.

Флот Китаю стабільно скорочується з 2013 року, коли була досягнута його максимальна потужність. В країні налічується велика кількість суден, тому їх скорочення визначає тенденцію не тільки в Азії, але і у всьому світі. Європейський союз проводить політику скорочення потужності свого флоту з 2000 року.

Європа має найбільшим флотом моторних суден, на які припадає 99% від загальної чисельності флоту регіону. Загальна кількість моторних суден в світі залишається стабільним і становить, за оцінками, 2,86 млн одиниць, або 63% світового флоту.

На частку Азії в 2018 році припадало майже 75% заявленої кількості моторних суден (2,1 млн одиниць), а в Африці, яка перебувала на наступному за нею місці, налічувалося 280 000 одиниць. Найчисленнішим флотом немоторних судів в 2018 році мала Азія (947 000 одиниць); за нею в порядку убування слідували Африка (трохи понад 643 000 одиниць), Латинська Америка і Карибський басейн, Океанія, Північна Америка і Європа. До його складу входили безпалубних суду загальною довжиною до 12 метрів, в тому числі найменші човни, використовувані для лову риби.

Істотна частка судів залишається некласифікованої – як з точки зору наявності чи відсутності мотора, так і по довжині і типу, – що вказує на необхідність подальшого підвищення деталізації звітності. Показані вище зміни стали наслідком не тільки глобальної тенденції до скорочення числа риболовних суден, а й коригування національних і регіональних сукупних показників в результаті здійснюваних ФАО заходів щодо всебічного перегляду і уточнення даних про флотах за період 1995-2017 років.

Цей часовий інтервал був встановлений в якості основного, оскільки його вибір дозволяє обробляти і представляти в докладної розбивки ретроспективні дані більш ніж за 20 років.

Розподіл судів за розміром і роль маломірного флоту У 2018 році приблизно 82% моторних рибальських суден (класифікованих за довжиною) в світі мали загальну довжину менше 12 метрів; більшість з них були безпалубна.

Такі судна переважали в складі риболовецького флоту всіх регіонів. Найбільше моторних суден довжиною до 12 метрів в абсолютному вираженні налічувалося в Азії, а друге місце належало Північній і Південній Америці (зокрема, Латинській Америці і Карибському басейну).

Довжину 24 м і більше (водотоннажність понад 100 брутто-реєстрових тонн) мали лише близько 3% загальної кількості моторних рибальських суден в світі; найбільш істотною їх частка була в Океанії, Європі та Північній Америці. За оцінками ФАО, у світі налічується близько 67 800 рибальських судів, чия ОД становить 24 м і більше.

Незважаючи на те, що в складі світового рибальського флоту переважають маломірні судна, оцінка їх кількості може бути неточною, оскільки вони, на відміну від великих суден, часто не підлягають реєстрації. Навіть якщо такі судна і реєструються, вони не завжди враховуються в національній статистиці.

Особливо гостро стоїть проблема нестачі інформації і неподання даних щодо внутрішнього флоту, який часто враховується в національних або місцевих регістрах лише частково або зовсім в них не відбивається. Що стосується внутрішнього флоту Європи, то дані вказують на збільшення його чисельності, але фактично їх динаміка відображає тільки зміни в звітності. Надана звітність як і раніше не дозволяє виконати точну розбивку даних по морським і внутрішнім водним судам.

ФАО склало Глобальний атлас рибопромислової діяльності. У ньому були опубліковані дані поглибленого аналізу даних по регіонах, в ході якого використовувалися знання понад 50 фахівців з рибальства. До складу атласу увійшли два докладних тематичних дослідження по промислу тунця в Біскайській затоці (Іспанія) і на Сейшельських Островах. В ході дослідження аналізувалися дані спостереження за діяльністю більш ніж 60 000 риболовецьких судів, обладнаних АІС (автоматичні інформаційні системи).

До вибірки для аналізу були включені суду, які в даному році вели активний промисел протягом як мінімум 24 годин. З них трохи більше 22 000 були безпосередньо ідентифіковані шляхом зіставлення даних АІС про судах з регістрами, а решта були ідентифіковані за типами за допомогою спеціальних алгоритмів  які дозволяють ідентифікувати суду за характером їх діяльності.

Рибальські судна в різних частинах світу використовують АІС в різних обсягах. Було встановлено, що близько двох третин риболовецьких суден загальною довжиною більше 24 метрів відносяться до флоту Китаю, і більшість з них в якийсь момент протягом 2017 року передавали сигнал АІС. Друге місце за кількістю суден, чия перевищувала 24 м, зайняв флот Індонезії, але АІС встановлена ​​далеко не на всіх судах цієї країни.

Рибальські судна більшості країн Європейського союзу обладнані АІС. Великими флотами розташовують країни з рівнем доходу вище середнього або з високим рівнем доходу за класифікацією Світового банку.

Для порівняння числа і типів суден, що передають дані АІС, із загальною чисельністю світового рибальського флоту використовувалися відповідні статистичні дані ФАО, що подаються членами Організації.

Було встановлено, що дані АІС дають майже вичерпне уявлення про рибопромислової діяльності, що ведеться судами загальної довжиною понад 15 метрів в ряді регіонів, наприклад в північній частині Атлантичного океану При цьому в інших регіонах, наприклад, в Індійському океані, ці дані відображають лише невелику частину всього промислу. Це частково обумовлено значною часткою кустарних і малих суден, а також низьким рівнем застосування АІС великими судами в багатьох центральних і південних регіонах.

Як правило, немоторні суду складають лише невелику частину рибальського флоту країн. Виняток становлять Бенін, де такі судна переважають в складі флоту, а також Бангладеш, М’янма і Шрі-Ланка, де їх частка наближається до 50% від його загальної чисельності.

У флотах країн Латинської Америки, Океанії, Європі та Карибського басейну переважають моторні судна. Нове дослідження (Rousseau et al., 2020) показало, що в абсолютному вираженні в складі світового флоту моторних суден переважають маломірні судна, але основна частка від загальної потужності силових установок доводиться на судна інших категорій. На великі судна, які становлять близько 5% флоту, припадає понад 33% від загальної потужності двигунів.

Нажаль,  керівництво нашої держави нік не хоче зрозуміти, що боротьба за біоресурси Світового океану – це головна мета державної  стратегічної політики на перспективу!!!

 

Мегалодон

Ветеран галузі рибного господарства

Схожий пост

Розвиток потенціалу, наукова дослідна робота та налагодження партнерської взаємодії в аквакультурі (по матеріалах ФАО2022 р.)

Створено - 18.02.2023 0
Розвиток потенціалу, науково-дослідна робота та налагодження партнерської взаємодії в аквакультурі (по матерыалах ФАО 2022 р.) У підготовленому нещодавно проекті Рекомендацій щодо…

Торгівля продукцією промислового рибальства та аквакультури (по матеріалах ФАО 2022 р) (Частина 1)

Створено - 14.02.2023 0
Торгівля продукцією промислового рибальства та аквакультури (по матеоіалах ФАО 2022 р.) (Частина 1) В останні десятиліття міжнародна торгівля продукцією водних біоресурсів…