РИБОЛОВЕЦЬКИЙ ФЛОТ.
Оцінка світового риболовецького флоту та його розподілу за регіонами (по матеріалах ФАО) (Частина 9)
Останніми роками ФАО впровадила вдосконалені інструменти збору та аналізу даних, що дозволило суттєво переглянути дані щодо риболовецького флоту за 1995–2022 роки, зокрема в країнах Азії. Найбільше зросли показники щодо Індонезії, що пов’язано з підвищенням якості збору даних та урахуванням інформації про судна, які займаються рибальством у внутрішніх водоймах. За оцінками, у 2022 році ця країна мала найбільший риболовецький флот у світі, що налічував 1,1 млн суден. Оновлені дані також надали Індія та Філіппіни. У 2021 році Таїланд вперше представив дані про безпалубні судна, внаслідок чого розмір флоту цієї країни зріс із 20 000 до 70 000 суден, і цифри за весь попередній період, за винятком 1995 року, були переглянуті в бік збільшення. Тому зростання показників за період з 1995 року не слід інтерпретувати як збільшення розмірів флоту.
З урахуванням переглянутих даних чисельність світового риболовецького флоту у 2022 році оцінювалася у 4,9 млн суден, при цьому дані вказували на тенденцію до скорочення порівняно з максимальною чисельністю у 5,3 млн суден, зафіксованою у 2019 році. У багатьох країнах, де ведеться промисел, таких як Китай, Японія та держави – члени Європейського Союзу, зберігається тенденція до скорочення чисельності флотів, що стало результатом зусиль із підвищення стійкості рибальства.
Водночас слід зазначити, що одного лише скорочення кількості суден у складі флоту недостатньо для гарантування підвищення стійкості. Азія має найбільший риболовецький флот, який у 2022 році, за оцінками, налічував 3,5 млн суден, або 71 відсоток від загальної кількості риболовецьких суден у світі. Це менше, ніж у 2019 році, коли цей показник становив 73 відсотки.
На відміну від інших регіонів світу, флот Африки зростав, і у 2022 році на нього припадало понад 19 відсотків риболовецьких суден у світі, що на 18 відсотків більше, ніж у 2019 році. Показники Латинської Америки та Карибського басейну (5 відсотків), Північної Америки та Європи (по 2 відсотки) і Океанії (менше 1 відсотка) не змінилися порівняно з 2019 роком.
Найбільша частка світового риболовецького флоту припадає на країни з рівнем доходу вище середнього (41 відсоток) і на країни з рівнем доходу нижче середнього (39 відсотків); за ними йдуть країни з високим рівнем доходу (11 відсотків) і країни з низьким рівнем доходу (8 відсотків).
Аналіз за рівнем моторизації
У світі налічується близько 3,3 млн моторних суден, що становлять дві третини світового риболовецького флоту. У 1995 році їхня кількість становила 2,4 млн одиниць, у 2020 році досягла максимального рівня – 3,5 млн одиниць, після чого почала зменшуватися.
Трохи знизилося – до 3,3 млн суден у 2022 році. При цьому кількість безмоторних суден зменшилася з 2 млн у 1995 році до 1,6 млн у 2022 році. У 2022 році на Азію припадало 80 відсотків (2,6 млн) моторних суден і 54 відсотки (0,9 млн) безмоторних суден у світі. На другому місці за кількістю безмоторних суден знаходиться Африка, на яку, за оцінками, припадає 42 відсотки від загальносвітової кількості таких суден. У сукупності на Азію та Африку припадає 96 відсотків світового безмоторного флоту.
Африка – єдиний континент, де безмоторних суден більше, ніж моторних. Це також єдиний континент, де кількість суден збільшилася порівняно з 2019 роком. Крім того, на рисунку 22 показано, що майже половина моторних суден у світі (49 відсотків) припадала на країни з рівнем доходу вище середнього; за ними слідували країни з рівнем доходу нижче середнього (31 відсоток), країни з високим рівнем доходу (16 відсотків) і, нарешті, країни з низьким рівнем доходу (3 відсотки).
Розподіл немоторних суден за групами доходів зовсім інший: понад половину з них (55 відсотків) припадало на країни з рівнем доходу нижче середнього, на наступних місцях за цим показником знаходилися країни з рівнем доходу вище середнього (25 відсотків) і країни з низьким рівнем доходу (19 відсотків), а на країни з високим рівнем доходу припадав лише один відсоток таких суден.
Розподіл суден за розміром і роль маломірного флоту
Інформація про розміри є лише по 37 відсотках суден, за якими надавалися дані. За трьома країнами, що знаходяться на перших місцях за чисельністю флоту, на які у 2022 році припадала майже половина рибальських суден у світі, – Індонезії, Китаю та Філіппін – така інформація…
Вісімдесят дев’ять відсотків суден, щодо яких у 2022 році надавалась інформація про загальну довжину (ЗД), мали ЗД менше 12 м, 10 відсотків – 12–24 м і 2 відсотки – більше 24 м. На рисунках 25 і 26 показано, що обсяг інформації про розміри поступово збільшувався, а частка малих суден скорочувалася з 2010 року.
Ці дані підтверджують висновки дослідження ФАО щодо збільшення валової місткості та загальної довжини суден у складі флотів усього світу. Хоча кількість великих суден у світі невелика, на них, як і раніше, припадає приблизно третина сумарної потужності двигунів світового рибальського флоту.
Важливо враховувати відмінності в обсязі та якості даних про судна різних розмірів. Якщо до промислових суден, як правило, висуваються вимоги щодо ліцензування та реєстрації, то щодо маломірних суден, дані про які, імовірно, не завжди повідомляються в межах національної статистики, такі процедури не є настільки поширеними навіть у країнах, де ведуться відповідні реєстри.
Щодо моторних суден, дані про їхні розміри є лише для 30 відсотків із них. Вісімдесят відсотків…
Судна, щодо яких є дані, мають загальну довжину (ЗД) менш ніж 12 м, 18 відсотків – від 12 до 24 м, і 3 відсотки – понад 24 м. Що стосується безмоторних суден, то інформація про розміри була надана для 52 відсотків із них. Близько 99 відсотків таких суден мають ЗД менш ніж 12 м, загальну довжину від 12 до 24 м має лише 1 відсоток із них, а кількість суден із загальною довжиною понад 24 м є незначною.
На рисунку 27 показано розподіл безмоторних суден із відомою ЗД за географічними регіонами станом на 2022 рік. Аналогічний розподіл для немоторних суден не наводиться, оскільки, як було зазначено вище, 99 відсотків із них належать до категорії маломірних. Саме маломірні судна становлять найбільшу частку суден із відомою ЗД у всіх регіонах.
На першому місці за цим показником у 2022 році була Океанія (89 відсотків); у Латинській Америці та Карибському басейні, Європі та Африці частка таких суден також перевищувала 80 відсотків. В Азії до категорії маломірних належало 77 відсотків суден, а в Північній Америці на них припадала лише половина флоту.
Перші місця у світі за часткою великих суден (із ЗД понад 24 м і валовою місткістю, як правило, понад 100 тонн) займали Північна Америка та Океанія (по 6 відсотків таких суден у кожному регіоні); за ними слідували Європа (5 відсотків), Азія (3 відсотки), Латинська Америка та Карибський басейн, а також Африка (по 1 відсотку).
Якість даних та її покращення
Якість збирання даних на національному рівні продовжує покращуватися. Крім того, ФАО проводить всебічний перегляд даних про флоти за період із 1995 року – ця робота ведеться у тісній співпраці.
З країнами передбачається забезпечення правильної інтерпретації отриманих даних, пошук нових джерел даних, контроль помилок у даних і, за необхідності, використання оціночних показників. Докладаються зусилля для уточнення та узгодження даних щодо всіх діючих суден, які ведуть промисел у морях та внутрішніх водоймах. ФАО продовжує надавати допомогу країнам у підвищенні якості збору даних і розробці оновлених класифікацій і визначень (див. вставку 3); після завершення роботи аналіз даних про риболовний флот охоплюватиме період з 1950 по 1995 рік.